Håll in!

Ännu en fyndig rubrik. Den syftar på att Annah ska hålla inne barnet ett tag till. Rubriken är variant på den klassiska "Håll ut!". Men det begrep ni säkert själva.

Nåväl, vars är vi.... JO! Det är inte jättelänge kvar nu så att säga. Vi ska se om vi har några siffror.

Du är på dag 254 av 280. (90,7%).
Du är i vecka 37.
Du har gått 36 fulla veckor och 1 full dag (v36+1).
Du är i 8:e kalendermånaden.
Du är i 10:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum Lör 4 apr 2009
Du har 26 dagar kvar till beräknad förlossning.
---------------------------------------------------------------------

Vecka 37: 8 mar - 14 mar 2009

Kroppen: Livmodern sjunker nu något och ger mer plats åt magen och lungorna. I gengäld kan trycket på urinblåsan bli starkare och man måste kanske kissa oftare. Barnmorskan mäter tillväxten och lyssnar på barnets hjärthjud. Normalkurvan för symfys-fundusmåttet vid denna tidpunkt är 34.
Hos förstföderskor brukar huvudet snart fixera sig i bäckeningången. Hos omföderskor är det vanligt att huvudet förblir mer rörligt innan det slutligen fixeras.

Barnet: Barnet fortsätter att lägga på sig hull, vikten kan nu variera mer nu, i början av den sista graviditetsmånaden är det vanligt att barnet väger omkring 2750 gram och huvudet är cirka 9 cm i diameter. De restrerande veckorna fram till födseln ökar vikten vanligtvis mellan 3000-3500 gram och barnets längd brukar hamna på mellan 47-50 cm. Av någon anledning brukar pojkar väga mer än flickor och det andra barnet likaså.
-----------------------------------------------------------------------

Vi har faktiskt börjat med inhandlingen av den nya maskinpark / arsenal / tillbehörslager som önskas. Idag har jag varit och hämtat en tvillingvagn. Man behöver nödvändigtvis inte ha tvillingar i den. Det går alltså lika bra att ha två barn i olika åldrar i vagnen. Det blev en Emmaljunga Twin Cross -06, tror jag. Ska fixa lite bilder på den imorgon.

Idag sticker jag lite tidigare till jobbet än vanligt. Jag har satt av två timmar på jobbet där jag ska dela med mig av mina otroliga kunskaper i ämnet Arbete. Det blir säkert lärorikt för de som ska lyssna. Kanske t.o.m. för mig.

Nu lite kaffe, sen börjar det bli dags att fara vidare.

- Hasse

Kommentarer
Postat av: Roland o Sonja

Grattis på din födelesedag. Vi kommer o våldgästar sen idag så glöm inte köpa tårtan......

2009-03-10 @ 09:21:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0