Gott o blandat!

Vill börja med att tacka mina arbetskamrater för att de stundtals förgyller min tillvaro med lite vad som helst. Lite gott och blandat så att säga. Jag ska, utan att nämna några namn, ge några smakprov på vad som kan hända på jobbet. Inte för att hacka på någon utan för att de flesta av dessa smakprov är väldigt roliga. Eller så är det klassiska "du måste ha varit där för att förstå".

Hur som helst. För några dagar sedan så jobbade jag kväll tillsammans med en till. Under en av kvällstimmarna hade vi riktigt dött och jag var precis på väg ut med lite sopor. Då ser jag att överst i sopsäcken så ligger en förpackning med ingredienser i botten. S.k. onödigt svinn. När man jobbar med såna kvantiteter som restauranger gör så är det väldigt viktigt att man tar vill vara på ALLT i dressinghinken. Och ALLA ostskivor i en förpackning osv. För att hålla nere kostnaderna givetvis.

Det var inte personen jag jobbade med som hade kastat den icke tomma förpackningen men jag tänkte att det var ett bra tillfälle att utbilda min medarbetare om hur små små kostnader per dag snabbt blir stora på ett helt år. "Många bäckar små..." så att säga.

Jag håller upp hinken och säger:
Hasse: - Tänk dig att det här som vi nu kastar är värt tio kronor. Det låter inte så mycket men om vi kastar det här varje dag så blir det massor med pengar på ett helt år. Tänk dig tio kronor om dagen i ett helt år.
Medarbetare: - Hmm.. ja när du säger det sådär.... så ja... det blir ju väldigt stora pengar på ett helt år.
Hasse: - Vad bra att du hänger med på vad det handlar om att hålla nere de små kostnaderna.

Jag avslutar därmed "utbildningen" och börjar pyssla med annat. Efter ungefär tio sekunder hör jag:
Medarbetare: - 365.000 kronor är ju en enorm summa när man tänker efter...

Jag tittar lite konstigt på honom och gissar på att han skojar med mig. Men icke... Någon minut senare så är jag ute i serveringen och snyggar till kondimentcentret (tillbehörsstationen). Det sitter några grabbar som ser ut att vara 16-17 år gamla. Jag beslutar mig för att kolla om svårighetsgraden på räkneexemplet var för hög. Jag berättar om exemplet med hinken och avslutar med:
Hasse: - Om man lägger undan tio kronor om dagen i ett år, hur mycket pengar har man då?
Kille1: - Jamen satan, 36000 kr för fan. Lätt som en plätt!
Kille2: - Men idiot, hur fan får du det till 36000? Det är ju 3665 såklart!
Kille1 (frågar sin kompis i mobilen): - Öjj, vad är 360*10?
*tystnad 3-4 sekunder*
Kille1: - Han vet inte.. Han har tamefan ingen aning....
Kille2: - Haha, vilket jävla pucko!
Hasse: - Tack för er medverkan grabbar....

Sen gick jag...

Jag får lämna frågan vidare... Ni som tror er veta svaret kan ju lämna en kommentar...

********************************************************
En annan kul grej. På vägen hem inatt så sa de på radion att SMHIs datorsystem hade kraschat ihop ordentligt och att de pga detta har svårt att göra väderprognoser lika effektivt som de brukar. Det är främst väderprognoserna i TV och radio som kommer att bli lidande. På SMHI så väntar de på en reservdel till deras huvuddator och på frågan om när det väntas fungera som vanligt igen så svarar SMHIs IT-Chef:
- Jag kan tyvärr inte lämna en säker prognos på den frågan.

Jag tyckte att svaret var väldigt underhållande. Om jag inte missminner mig så skrattade jag högt i bilen. Jag gillar såna där ordlekar. Jag undrar om ITchefen ens visste vad han sa. Det var väldigt roligt iallafall.
*********************************************************

Näää nu har jag lite annat att pyssla med!

Hej hej!

- Hasse

Kommentarer
Postat av: Anonym

Pinsamt nog var jag tvungen att ta miniräknare dock vet jag att det är 365 dagar på ett år:P

2009-03-26 @ 21:06:03
Postat av: Palle

3660 kr år 2008!

2009-03-28 @ 12:58:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0