Alice + Nytt jobb + Flytt

Jag får börja med att be om ursäkt för den sena uppdateringen. Förklaringen till detta är att jag förmodligen har upplevt en av mer hektiska veckor i mitt liv den senaste veckan.

Jag har just gjort två inlägg. Detta, och ett tidigare med endast bilder. Så det blir som två inlägg idag. Bara så att ni inte glömmer att titta på bilderna också! Nu kör vi!

Men vi kan börja med lite mindre hektiska nyheter. Vi har bestämt oss för vad vår dotter ska heta. Namnet blir Alice. Fullständiga namnet blir "Ruth Alice Curman" med Alice som tilltalsnamn. Ruth är tydligen ett namn som går genom släkten på Annahs sida så det får fortsätta gå i arv. William heter ju som bekant Erik i andranamn och är även det ett namn som går genom släkten på Annahs sida. Jag får nöja mig med att mina barn heter Curman i efternamn. Det är helt ok det med. Det går ju genom min släkt om inte annat...

---------------------------------------------------------------

Nu det hektiska, för några veckor sedan så blev en restaurang i Uppsala ledig och en annons gick ut i det interna nyhetsbladet där man kunde söka tjänsten som restaurangchef. Min chef i Piteå kommer från Uppsala och efter två år i Piteå så kände han att det var dags att börja röra sig hem igen. Han sökte tjänsten och fick den.

Det innebar att en liknande annons gick ut i internbladet om en chefstjänst i Piteå. Jag har ju stått vid sidan som biträdande chef i några år nu och tyckte att det var dags att kliva upp ett steg. Så jag sökte och en vecka efter det så ringer det i telefonen. Det är distriktchefen för norrland som ringer för att berätta att ledningen har tagit emot och utvärderat ansökningarna och tycker att jag är bäst lämpad för chefsrollen. Mycket smickrande.

Min nuvarande chef flyttar till Uppsala i början av maj och från den dagen så är det alltså jag som tar över restaurangen i Piteå. Jag tror att det kommer att gå alldeles utmärkt. Lite tufft att hoppa in just innan sommaren drar igång men jag har ju varit på restaurangen i tre år nu så jag vet mycket väl hur en sommar i Piteå ser ut. Norrmän, festivaler och massor med fylla :) Ett semesterparadis för familjer och singlar, gamla och unga. Det finns verkligen allt för de som besöker Piteå på sommaren. På vintern däremot.... Ja.. Det finns ju bowlinghall och Lasergame... Det duger väl.... eller.... inte?

Förutom äran att axla chefsmanteln så får jag förhoppningsvis ett litet extra tillskott i lönekuvertet och kan även bestämma mina egna arbetstider. Jag kommer mest troligt att jobba ännu mer än vad jag gör idag, men förhoppningsvis lite mer regelbundna tider. Det finns inga måndag till fredag 7-16 veckor på Max men det bästa är ju givetvis om chefen finns anträffbar på restaurangen på vardagar under kontorstid. Ni skulle bara veta hur mycket det ringer och ska ringas på en restaurang. Men man får inte glömma bort att hoppa in och jobba under krogrusherna då och då. Många helger har vi dessutom specialpriser och aktiviteter som familjehelg och då vill man ju vara där och se till att allt flyter bra. Nu har jag sådan tur att jag har ett ungt och hungrigt gäng arbetsledare så det borde rulla på bra ändå. Men även fotbollslagen Manchester United och Inter behöver en coach, oavsett hur bra spelare det finns. Oj, bra liknelser där Hasse!

---------------------------------------------------------------

Då var det bara flytten kvar. Ett krav som ledningen har på alla restaurangchefer är att de bor i samma stad de jobbar i. Det blir alltså till att flytta till Piteå. Jag kan ju säga att vi har haft både en och två diskussioner här hemma om att flytta till Piteå. Ibland har det slutat med "Ja men vi testar väl", men oftast har det varit "Nej, vi kan inte flytta med två små barn". Men, man måste tänka lite mer långsiktigt. Visst, det kommer inte bli jätteroligt att flytta ifrån ett boende som vi trivs bra i. Det kommer heller inte bli roligt för Annah att vara mammaledig i nästan ett år i en stad där de enda hon känner är folk från Max. Det kommer inte vara roligt för varken Annah eller mig att flytta ifrån en massa kompisar och föräldrar. Men å andra sidan, det är bara åtta mil bort. Inte ens en timme med bil. Kom ihåg att jag pendlar 17 mil om dagen, VARJE dag! Så om vi åker till Skellefteå varje helg så är det ändå ingenting jämfört med vad jag brukar köra. Och vad jag vet så är det fullt möjligt för våra kompisar att ta en dagstripp till Piteå. Jag antar att vi kommer att få agera hotell under PDOL under de närmaste somrarna. Givetvis mot betalning... :)

Man måste se det ur en ekonomisk synvinkel också. Vår senaste bensinräkning var på 4400 kronor. Det är ganska jävla mycket pengar att kasta bort på att ta sig till jobbet. Om vi tar bort 3000 i månaden på pendlingen och lägger till några tusenlappar i löneökningen så har vi redan där hur många tusenlappar som helst extra varje månad. Då har jag inte räknat med de besparingar vi kommer att göra på bilservice, försäkring, nya däck, värdeminskning. Allt detta BARA på bilen.

Vi planerar att flytta i augusti/september någongång och kikar just nu på lite alternativ i Piteå. Vi har väl mer eller mindre siktat in oss på Djupviken. Dels så ligger det väldigt bra till, sen har vi även fått det rekommenderat av många som familjevänligt, nära till natur och någotlunda vettiga boenden. Det blir förmodligen en bostadsrätt till att börja med. Målet är väl som tidigare en villa. Men det tycker jag är lite att ta i det första man gör. Det KAN ju faktiskt bli så att vi vantrivs i Piteå och vill flytta tillbaka till Skellefteå. Då vill man inte stå med 10-åriga lån på en miljon. DET är inte ekonomiskt.

Kortsiktigt så kommer detta att bli jobbigt. Speciellt för Annah som är mammaledig. Jag får se till att vi hittar på en massa saker när jag är ledig. Det har ju varit svårt att hitta på saker nu eftersom jag är borta så länge när jag pendlar. I Piteå så kan jag inte bara välja själv hur jag ska jobba, jag sparar ju dessutom två timmars restid varje dag. Det är tid som jag kan fördela ut på jobbet, Annah och barnen. Men själva omställningen med en ny stad, en ny tjänst kommer ju bli lite jobbig såklart men vi är förberedda och har för avsikt att göra det bästa av situationen.

Långsiktigt så finns det bara fördelar. Dels så finns det ett väldigt lukrativt partnerskap på Max där man som chef kan få vara med och ta del av restaurangens vinst. De pengarna kan man t.ex. använda till pensionsfonder. Ett sätt att trygga framtiden helt enkelt. Det är dessutom billigare att bo i Piteå. Gå in på hemnet.se och kolla vad priserna ligger i. För er Sthlmare som läser så kommer ni inte tro era ögon :)

Nu i veckan som kommer så är det inplanerat besök från BVC som vill komma och kolla att Alice har det bra och att Annah mår bra. Vår mäklare kommer hit för att ta lite bilder och informera ytterligare om den stundande försäljningen. Jag ska även in på banken och prata med Helen om ett eventuellt köp av bostadsrätt i Piteå. Tänkte passa på att tjaja lite om den ohyggliga räntan vi har. Vi får se hur hon reagerar på det.

En annan sak som är väldigt bra med en försäljning just nu är att vi just fått lägenheten värderad till 195.000. Vi köpte lägenheten för nästan två år sedan för 100.000. Vi har ca 110.000 kvar på lånet då vi tog lite extra för att fixa till den. Skulle vi sälja för 195.000 så får vi 180.000 kvar efter mäklarens arvode. Efter att banken fått tillbaka sitt lån på 110.000 plus räntebortfallsersättningen på 5.000 så har vi 65.000 kvar. De pengarna kan man betala ett topplån med rakt av och dessutom trycka in pengar i det nya lånet eller kanske använda till att investera i den nya lägenheten. På så vis blir vinsten så gott som skattefri och man har ett bra förhandlingsläge om räntan på det nya lånet. Det finns ju ingenting en bank gillar bättre än kunder som trycker IN pengar i banken. På så vis får vi ett billigare boende också.

Kom just på en sak som är piss. Vi har ju gjort jättefint i Williams rum. Vi får hoppas att hans rum drar upp försäljningspriset så ska vi lägga en stor del av kakan på Williams nya rum. William är min absoluta favoritson! Nu har jag förvisso bara en men han är mitt allt den där lilla gossen. Bara två år gammal med redan så har vi varit med om så mycket. Förlossningen, sjukhuset (ärret i pannan), födelsedagar, julaftnar (hur säger man afton i plural?) och mycket annat. Alice däremot är min ögonsten! Hon är ju inte så gammal så man har ju inte så många minnen med henne ännu. Men hon ligger här bredvid mig just nu och flåsar som hon alltid gör när hon sover. Hon äter som en häst, mycket mer än vad William gjorde. Hon har det sjukaste lilla babyskriket som gör att man skrattar direkt man hör det. Inte så att hon hör givetvis... Vill ju inte göra henne ledsen :)

Jahapp, det blev en del att läsa för er så jag rundar av där tror jag...

Jo en sista, jag fick ju skatteåterbäringen nu för några dagar sedan och som vanligt så ger jag mig själv en present när den kommer. I år blev det en Nikon D90 som jag pratade om tidigare. Jag gjorde ett monsterkap på Tradera. En kille som la ut kameran men stavade fel i annonsnamnet så den hamnade i fel kategori. Det var rena turen att jag hittade den. Det som var bra var att inga andra hittade den så jag fick lägga högsta budet utan något större motstånd. Jag gjorde dessutom en bytesdeal med säljaren där han fick min gamla kamera och mellanskillnad. Han var rolig den killen. Han jobbar varannan månad i USA och tar med sig grejer hem och säljer på Tradera, mest för att det är kul. Han verkade inte speciellt brydd om pengarna utan blev mest glad när han fick en ny kamera av mig att sälja på Tradera.
   Ni ska få se skillnaden på bilderna som kommer sen. D40 tar bra bilder, men D90 tar BRA bilder. Jag följer paketets väg på nätet. Det ska komma till Skellefteå på måndag. Då ska det fotas.

Nu, rundar vi av...

- Hasse

Kommentarer
Postat av: Monica

Åh, fusk! Vad fick du ge för D90?

Fina kidsen är förresten! Går allt bra?

2009-04-19 @ 17:59:46
URL: http://moonkan.blogg.se/
Postat av: Carro

Grattis till den nya tjänsten!! Hoppas att ni kommer att trivas bra i Piteå! :-)

2009-04-19 @ 20:24:19
URL: http://caroline-a.blogspot.com
Postat av: Monica

Jag är inte ett dugg avis ;)



Jag har hört att tamron-objektivet ska vara ett bra ljusstarkt objektiv. Hört talas om det?



Så ni flyttar till Piteå. Förstår att det känns lite både och. Skönt för dig att slippa pendla så mycket, men trist det här med att lämna familj och vänner i Ske-å. Men som du säger så är det ju inte så långt bort. Tur är väl det :)

2009-04-19 @ 20:45:41
URL: http://moonkan.blogg.se/
Postat av: Joanna

Verkigen jätte grattis! Alice är ett underbart namn :) och hon har verkligen MYCKET hår, enormt mycket. Hon är jätte fin! Lycka till :)

2009-04-27 @ 15:59:49
URL: http://joannanystrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0